NIEUWE RICHTLIJN DIAGNOSE EN BEHANDELING VAN FEBRIELE NEUTROPENIE DOOR CHEMOTHERAPIE

‘Richtlijn als handvat gebruiken voor empirische antibiotische therapie’

• Richtlijn

Bij patiënten met febriele neutropenie door chemotherapie wordt standaard gestart met empirische antibiotische therapie, maar er is aanzienlijke variatie in de behandeling. Met een nieuwe richtlijn wil de Stichting Werkgroep Antibioticabeleid (SWAB) houvast bieden.

Portretfoto (kleur) Jarom Heijmans
Dr. Jarom Heijmans
Beeld: Jeroen van Kooten Fotografie

Neutropenie met koorts, ofwel febriele neutropenie, is een bekende bijwerking van chemotherapie. In een derde van de gevallen wordt in de bloedkweek een bacterie gevonden, in een derde deel is er een klinische infectie en in de overige gevallen is er geen infectie of bacterie in de kweek zichtbaar. ‘Een neutropene patiënt, met een slechte aangeboren afweer, kan overlijden als je een bacteriële infectie niet op tijd behandelt. Vooral de Gram-negatieve bacteriën zijn berucht. Patiënten met deze bacteriën in het bloed gaan zo snel achteruit dat een kweek afwachten geen optie is, daarom behandelen we standaard alle patiënten met empirische antibiotische therapie’, vertelt commissielid Jarom Heijmans (Amsterdam UMC). ‘Bij gebrek aan een Nederlandse richtlijn was er een enorme variatie in de behandeling van patiënten die neutropeen zijn en koorts krijgen.’